KSIĘGOWOŚĆ W MAŁEJ FIRMIE
Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na prowadzenie własnej firmy, muszą pamiętać o tym, że są zobligowani do prowadzenia księgowości. Dotyczy to wszystkich firm, bez względu na to, czy mamy do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą, czy też niewielkim przedsiębiorstwem zatrudniającym kilka osób.
W przypadku małych firm mamy do czynienia z księgowością uproszczoną, która bardzo często bywa określana potocznie małą księgowością. Przymiotnik “mała” wcale nie oznacza jednak, że jest mniej ważna. Każdy przedsiębiorca powinien zabiegać o to, by wszystkie kwestie księgowe były prowadzone z uwagą i najwyższą starannością.
Specyfika małej księgowości
Mała księgowość opiera się przede wszystkim na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów w przypadku opodatkowania według skali podatkowej lub z podatkiem liniowym albo ewidencji przychodów – przy opodatkowaniu z ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stanowią one podstawę do wszelkich rozliczeń podatkowych, które dokonywane są z Urzędem Skarbowym.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku niektórych przedsiębiorców indywidualnych istnieje konieczność prowadzenia innych dodatkowych ewidencji, do których zaliczamy m.in. ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia oraz ewidencję przebiegu pojazdów dla celów PIT i VAT.
Jeśli przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT, powinien prowadzić również rejestr zakupu i sprzedaży VAT. Na tej podstawie wypełniane są deklaracje rozliczeniowe – VAT-7 lub VAT-7K. W przypadku przedsiębiorców zatrudniających w swojej firmie pracowników, niezbędne jest również odprowadzanie comiesięcznych składek ZUS.
Prowadzenie małej księgowości – samodzielnie czy z biurem księgowym
Przedsiębiorcy decydują się na samodzielne prowadzenie małej księgowości głównie z powodu chęci ograniczenia kosztów. Ułatwienie stanowią liczne programy internetowe czy poradniki online, które wspomagają w czynnościach księgowych. Niemniej jednak bardzo często pojawiają się liczne wątpliwości wynikające z braku fachowej wiedzy czy umiejętności. Rozwiązaniem jest w tym przypadku nawiązanie współpracy z profesjonalnym biurem księgowym. Biuro księgowe zapewnia małym firmom i indywidualnym przedsiębiorcom specjalistyczną pomoc odpowiednio dopasowaną do potrzeb. Co ważne, koszty takiej współpracy wcale nie są wygórowane, najczęściej ustalane są adekwatnie do specyfiki świadczonych usług lub ilości przygotowywanych przez biuro dokumentów.